Gamla m42 objektiv på din DSLR kamera

 

Canon 30D + M42/EOS Lens Adapter + Takumar 50mm

 

Jag nämnde i mitt förra inlägg om trevliga objektiv på DSLR kameror som man kunde köpa.


Men vad ska man då köpa då? Vad kostar det och vilka objektiv är bäst?

Jag ska försöka svara på dessa frågor. Och detta kommer framförallt vara inriktade för folk med CANON kameror. Dock är principen de samma för alla andra kamera tillverkare.

 

Gamla sköna objektiv finns i flera hundra varianter. Allt ifrån Nikon, Canon, Pentax etc, till hur många som helst olika "mounts" (fattningen på objektivet som håller fast den mot kamerahuset). Dock kommer jag bara ta upp den som jag anser är bäst för en tunn plånbok utan att det ska vara så krånglig.

 

Hur det hela funkar

För att kunna ha gamla objektiv på din kamera, krävs det att man införskaffar sig en fattning (mounts) som du fäster fast mellan kamera huset och objektivet. fattning sätts fast som det vore ett objektiv och skadar inte din kamera. Efter att man har satt fast den så kan man skruva på de nya införskaffade objektiven på din kamera. 

 

Efter att objektivet är på så kan du ju naturligtvis inte använda dig av AF systemet eller få kolla korrekt fokusering när du halvt trycker ner fotoknappen. (Dock finns det fattningar som har en liten sensor grej som gör att det blinkar rött när man trycker ner knappen, när man har lyckas ställa in fokusen rätt. manuellt de vill säga)

 

Igenom att du kör totalt oldschool så kommer heller inte alla funktioner på menyn att funka, som P-programmet, Automat-programmet etc.  För mig funkar Manuella programmet, Tv-programmet och Av-programmet. När du fotar med dessa (eller filma som jag kommer att göra hädanefter) så måste man ändra på f-stopet och fokusera manuellt. Samma gäller det för gamla zoom objektiv. Då man får ratta på både zoomen, fokus och f-stopet.

 

Sen är det bara att fota! Glöm inte att för vissa kameror och objektiv så kan det förekomma att det beskärs så 50mm objektivet kanske ger 30mm eller högre. Men detta behöver man inte oroa sig om man följer mitt råd.

 

Vad ska man då skaffa?

Canons gamla linser, FD linserna är i princip kulförklarade. Dom är jävligt bra, billiga och bilderna blir fantastiska. Men dessa ska ni inte skaffa! Varför? De håller på att bli mer och mer dyra. Flera har upptäckt det här med gamla objektiv på sin systemkamera. De håller på bli svårare att få tag på och dessutom så finns det ett stort fel med dem. Det är nämligen så att man inte kan använda den ordentligt för att det är ett problem med dem och focal längden mellan de nya DSLR kamnerorna. Kort och gott, för att kompensera objektivet och systemkamerans funktion, så måste man ha en fattning med ett "korrigerings lins" mellan dem. Detta gör att skärpan blir sämre samt att man inte kan tex ha f-stopet på 1.4 eller 1.8 om de är det lägsta för objektivet, då det blir helt enkelt kasst.

 

 

Jag rekommenderar att man skaffar m42 objektiv!

M42 är en skruvfattning och är i princip universal. Dessa objektiv har man kunnat använda på nästan alla systemkameror som har gjorts utan några problem. Man skaffar skruvfattnings ringen, objektivet och sen är det klart!

 

En hemsida som visar både fattningen och hur den fungerar på de flesta vanliga DSLR kameror. klicka här

 

Sådan m42 fattningar kan man köpa på tradera för ungefär 100-200kr beroende på kvalité och ifall man vill ha den där lilla sensorn med. Jag själv äger 3 objektiv som är m42 fattningar och den har den där lilla sensorn på så man kan se när bilden är i fokus.

 

Hur många objektiv?

Man ska framförallt ha fyra i objektiv i sitt kitt. Ett 50mm standard objektivet. En vindvinkel på helst 28mm, något större i form av 80-200mm och sist ett fet objektiv som är större eller några macro objektiv. Zoom objektiv är inte helt fel då man kan utnyttja mellan spelet från 80mm till hela 200mm.


Vilka objektiv ska man skaffa?

Detta är ju en smaksak enligt mig själv. Det har gjorts många bra objektiv. Jag har just nu en förkärlek till gamla Sovjet objektiven, som i princip vara kopior av kända tillverkare. (som också blev riktigt bra!) Men det är vissa som man ska försöka få tag på om man lyckas. (dom säljas oftast dyra eller också riktigt billiga)


De sovjetiska objektiven

kan säljas både billiga och dyra, detta beroende på var man köper dem. Vissa anser dem som unika och har ett bra samlarvärde (vilket är delvis sant) och en del anser de är skräp. Men dåliga är dom inte!

Vad man ska leta efter: MIR, Helios, Jupiter Industar (Helios är oftast billigaste av dem)

 

Russian Lenses

Det var två m39 objektiv i bunten men de flesta är m42 sovjetiska objektiv.

 

Billiga och bra objektiv

Som jag också använder mig utav är Chinon och Meyer-Optik Görlitz Domiplan. Anser att de är riktigt bra faktiskt och på tradera anses dem vara skräp och säljs otroligt billigt! Äger två styckena sådan och jag är extremt nöjd! Detta gäller också främst vilka objektiv man letar efter. De som är större än 50mm kan både vara dyrare eller billigare

Auto Chinon 55mm f1.7

Auto chinon är riktigt bra!

 

Japanska objektiv

Dessa anses tydligen vara de bästa från m42 eran. Vilket jag har ingen som helst erfarenhet utav då jag aldrig har haft en. Dessa är väldigt attraktiva och kan säljas riktigt dyrt. såg en halvrepig sådan säljas på tradera för över 1000kr. Dom ska tydligen vara de bästa av de bästa men som jag säger, det kostar och allt är en smaksak.

Vad man ska leta efter: ASAHI SMC-TAKUMAR, FUJI EBC FUJINON, Yashica (sista tror jag är billigast)


M42 Lens

Dessa är de japanska objektiven. Klicka på bilden för att veta vilka de är.


Sedan får man inte glömma Carl Zeiss objektiven som också finns i m42 fattning. Oftast svindyra men riktigt bra. Dom är lika eftertraktade som de japanska objektiven men jag tror till och med att de säljer dem dyrare. 

 

Carl Zeiss Jena MC Flektogon 35mm F/2.4

Carl Zeiss

 

Sammanfattning

Köp en m42 gänga adapter och buda fram några riktigt bra m42 objektiv på tradera. Oftast skriver de inte ut att det är m42 gänga, ibland gör man de det. Mitt tips är att gå på de som inte skrivs ut då de får mindre bud. Kolla er fram. titta på objektiven, de ska inte ha några konstiga hackar eller dyl i bak på dem. Och om du är osäkert, ta namnet och googla. Det står oftast om det är m42 gängor osv. Gå inte enbart på att kameran heter tex Chinon så därför ska det vara lugnt. Chinon tex körde både med m42 fattning och k-fattning. Det gäller att veta.

 

Här har ni några riktigt bra sidor att kolla igenom.

Flickr's m42 grupp

En Wiki-sida för gamla kameror som kanske kan underlätta ditt sökande på m42 objektiv.

Recension på Helios objektivet jag har.

Wikipedias sida om m42


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0