Jag slits mellan kamerorna!

Jag slits mellan vilka kameror jag ska välja. Jag har sedan ett år tillbaka funderat kring att köpa mig en Canon 550D. Den är väldigt prisvärd och har många fördelar varför jag just skulle välja den. Men se senaste dagarna har det kommit ut flera intressanta kameror.

 

Först ut, som jag har nämnt är Canons nya kamera 60D. Vilket verkar vara väldig bra robust kamera. Jag ser inte heller någon skillnad (på videokvalitén) mot tex Canons flaggskepp 7D. Dessutom har 60D lite andra fördelar mot både 550D och 7D. Att man kan kontrollera ljudet och att 60D har en vridbar lcd skärm. Men jag är fortfarande lite skeptisk kring DSLR-kamerornas enda problem, nämligen Aliasing problemet som jag inte tror de har fixat. Jag inväntar lite nya videos för att se om min hypotes slås sönder eller inte. Om du undrar vad jag snackar om så kan du kolla här . Detta har något med deras rolling shutter och Sensorn att göra. (kan inte alla detaljer) Inte för detta är ett super problem men hade ju varit trevligt ifall de vore fixat.

 

 

Då kommer jag till den nya jag har sneglat på, nämligen Panasonic GH2, uppföljaren från deras riktigt grymma kamera GH1. Den har också flip-lcd vilket är också jävligt bra men den har några andra detaljer som är mycket intressanta. Vissa av dem vet jag inte ifall de är 100% sant eller inte men om det är det, så tror jag att det är denna kameran som vinner striden.

Det verkar som att GH2 inte har en slutare utan bilden kommer direkt på sensorn. Detta kan alltså, (om de har verkligen fixat problemet) göra att de inte blir en voobel effekt eller moire effekt när man filmar snabbrörliga saker etc då slutaren inte existerar. Om detta är sant så kommer det verkligen att ta nästa steget i denna kamp som pågår just nu!

"CMOS-sensorer idag registerar inte hela bilden på en gång utan pixelradför pixelrad med hjälpå av horisontalt gående slutare. Detta medför att rörliga motiv och panoreringar kan se konstiga och sneda ut."


Sedan är det mycket snack kring hur mycket den komprimerar, vilka format den filmar i etc etc. Jävligt mycket saker som är nästan en hel vetenskap att kunna för att hänga med. Men jag rekommenderar att ni tittar in denna sidan. Klicka här

 

 

 

Panasonic Lumix GH2 color correction 23.810 => 23.98 from hakimov ruslan on Vimeo.

 

 

 

Canon 60D Video Sample from emmagination on Vimeo.

 

 

 

Så jag får vänta och se när dessa kameror har verkligen kommit till användning inför mitt kamera köp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0