Jag ♥ gamla objektiv.

Jag har en otrolig kärlek till gamla objektiv.

Gamla sköna objektiv från 60-70-talet som ger otroligt vackra bilder samt att det är otroligt billiga. Själv äger jag både ett par Canon FD linser och ett par favorit m42 linser.

 

Så ifall ni köper er en DSLR kamera (eller har en) och inte pallar betala flera tusenlappar för objektiv,  så rekommenderar jag varmt att ni köper en screwmount för m42 objektiv och budar fram några schyssta linser med låg f-tal på tradera. (1.4 till 2.0-fstop) Standarden är ju ett 50mm objektiv men köpa gärna till en 28mm och något större som 80mm till 200mm objektiv.

 

Hittade denna video där personen har filmat med ett objektiv som är riktigt schysst. MIR-linser från forna Sovjet! Helt utan att pilla på det i ett redigeringsprogram.

 

MIR-24M test one (Soviet vintage lens) from Martin Oller on Vimeo.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0