Jakten på filmlooken och den nya revolutionen.

På den gamla goda tiden när den alldagliga människan hade enbart råd med en Dv-kamera eller små handkameror, så var det alltid snack om den ökända "filmlooken".


Helt enkelt, hur man fick till det så färgerna såg mer ut som film och hur man kunde få tex bilden bakom objektivet man filmade ur fokus osv.

 

När jag började intressera mig lite mer seriöst med det här med att filma, så försökte jag också eftersträva denna look. På den "gamla goda" tiden var det faktiskt svårt. Om man inte hade pengar att köpa riktigt dyra grejer så fanns det inte så mycket man kunde göra. De enklaste knepet som man brukade använda var att man stod långt borta från objektivet man skulle filma och zoomade in lite.

 

Varför fungerade det inte? Jo ganska simpelt svar. De gamla dv-kamerorna hade extremt små sensorer där bilden projicerades på. Med detta kunde man inte få in tillräckligt med information för att man skulle kunna få en sådan look. Plus att man inte hade ett riktigt objektiv framför kameran. utan det var ju som sagt inbyggt.

 

Lite senare i livet (snarare 2007) så köpte jag mig en HD-kamera. som i för sig inte var bättre för att få looken, förutom att den kunde filma i full-HD. Men med lite sökandes på internet och lite Do it yourself power Så lyckades jag göra en hemmagjord 35mm adapter.


En sådan fungerar ungefär som de förklarar i denna video

35mm Lens Adapters from Videopia on Vimeo.

 

Efter denna enorma succé av att bygga min adapter så lyckades jag filma denna testsnutt som tur nog har överlevt himla många datorkrascher senare.

 

Jag la på massa konstiga effekter som repor, flickers. (fråga mig inte varför)

35mm Adapter on hv20 - test from William De Young on Vimeo.

 

Efter att ha filmat med den kameran ett tag, upptäckte jag den nya revolutionen inom film. Den digitala systemkameran som kunde filma full-HD. Visserligen var jag redan då hooked på något som Red.com håller på att tillverka, vid namn Scarlet.


Men än har den inte kommit och priset på den är för mycket för mig just nu. Så nu har jag vänt blicken till den mer etablerande digitala system revolutionen, DSLR-kamerorna. 

 

Jag måste medge att jag tyckte de var lite och cyklade där i början mellan 2007-2008. släpper kameror som filmar i 720p som inte är helt fel, men oftast så blev bilderna inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Många fel gjordes som tex att man inte kunde ha köra med manuella inställningar till fel antal bilder per sekund. Men i slutet av 2008 och året 2009 så började de äntligen förstå vad folk ville ha. Så då släppte Canon kameran jag har drömt om. Canon 550D.

 

Vad är det som är speciellt med dem då? Sensorn är ju som sagt betydligt större än på dom där gamla handhållna kamerorna. Men det som lockar mest är att man nu äntligen kan filma med dem i de manuella programmet, så jag kan pilla på slutartiden, ISO, f-stopet osv. Detta är viktigt för mig om man vill få till den där filmlooken. För förutom just sensorn så är det objektivet, bländar talet och sensorn som gör det.

 

Här har ni en referens på hur stora dom där sensorerna är till förhållande riktigt 35mm film. Den där lilla pluppen är sensorn i Små handhållna Kameror, förhållande mot 35mm film. Klicka här för en tydligare bild

 

Så vi närmare oss ännu mer än vad vi kan föreställa oss. Redan nu vet jag att flera avsnitt från olika serier som House MD med flera, har filmats med bland annat Canon 7D. Men dock så  tror jag att Red företaget kommer ta det där lilla extra klivet före alla andra. Jag hoppas verkligen på det. Nästa år, 2011 då man beräknar att Scarlet ska komma, kommer vara ett revolutionerande år! Speciellt för oss amatör/independent filmare där ute. När den kameran kommer så kommer hela systemet vara i gungnig. En kamera som var man nästan kan köpa och ger resultat som kommer vara över förväntan!

Kolla in dessa specifikationer.

 

Här har ni några matnyttiga video klipp så förklarar tex, depth of field som var det viktiga pusselbiten för oss vanliga dödliga, när det väl handla om att få ihop en så kallad filmlook.

 

 

Digital Photography 1 on 1: Episode 12 Depth of Field from Mark Wallace on Vimeo.

 

 

Depth of Field Explained (by snodart.com) from NT on Vimeo.

 


Kommentarer
Postat av: Linda

Hmpf... Jag är inte så bekväm med att finnas på nätet på detta sätt...



/Linda

2010-08-21 @ 13:30:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0